A prezentáción való megjelenés:
Öltöny a fiúknál, lányoknál szoknya, elegáns viselet. Ha csapatban kell prezentálni, akkor hasonló összeállítás legyen mindenkin, mondjuk fekete öltöny, piros ing, fekete – piros nyakkendő. Csak hogy lássák, összetartoztok, készültetek. Ha nem kell öltönyt felvenni, akkor legalább ne szakadt farmer, ilyenkor is törekedni kell a különlegesebb, elegánsabb viseletre.
A prezentáció előadásmódja:
Tilos papírral a kézben kimenni. Tilos, tilos, tilos! Felejtsd el. Inkább rögtönözz. Tanuld meg, vagy bármi, de nem bírom eléggé hangsúlyozni, hogy TILOS PAPÍRRAL KIMENNI!
A beszéd legyen hangos, érthetően kell artikulálni, hogy a hátul ülők is jól értsék.
Fontos a szemkontaktus! Akikhez beszélünk, azok szemébe kell nézni, bártan, lássák, hogy téged is érdekel a téma, hiszen nem várhatod el, hogy a hallgatóság figyeljen, ha neked teljesen közömbös a saját mondanivalód. Ha kihagysz valamit az sem baj, hiszen nem tudhatják, hogy mit akartál volna mondani eredetileg.
Fontos, hogy soha ne a kivetítő vásznát nézd, soha ne onnan olvass, inkább fordítsd úgy a laptopot, hogy előtted legyen, ha kell puskáznod, arra pillants le.
Időgazdálkodás:
Fontos, hogy a rendelkezésre álló idődet kitöltsd, ha lehet, se több, se kevesebb ne legyen. És ezt kéretik komolyan venni, majdnem olyan fontos, mint az, hogy ne vigyél ki papírt! (bocsi, de ezt nem tudom elégszer elmondani)
A prezentáció:
Jól átlátható, szép és letisztult hátteret kell választani, amin a felirat jól látszik (sötétkék háttér előtt fekete betűk még a legjobb kocsmákban sem jelentenek kellő elismerést).
Apró trükk a finom poén, valamely frappáns idézet, esetleg rámutatás valamely érdekes dologra, mely az életben működik vagy megtörtént.
Kellően nagy betűkkel dolgozz, hogy mindenki jól lássa. Hatalmas táblázatokat felejtsd el, ha valami csak apró betűkkel fér el, akkor egyszerűen hagyd ki (ha van írásos anyag, amit előtte megkapott a hallgatóság, akkor ott csak szóban hivatkozz rá).
Szellősnek kell lennie a prezentációnak! Egy cím, 3-4 bekezdés és kész. Tilos az elmondandó szöveged nagy részét felírni a diára. Csak a legegyszerűbb vázlat.
Ha lehet, legyenek rajta képek, akár a clip-artból, csak ne vonja el a figyelmet a szövegről.
A szöveget és a képeket, nyilakat, ilyesmit meg kell animálni. Persze ne vonultasd fel a Word összes megjelenését, csak diszkréten, de élj a lehetőségeivel.
Alapjában véve nem értek vele egyet, de egy egyszerű sorvezetőnek jó, ha a hármas tagolást alkalmazod. (Az egyik tanárunk rögeszméje volt). Azaz a prezi legyen három nagy részre felbontva.
Kell egy jó cím, alcím, ami megadja a prezentáció hangulatát, felkelti a figyelmet. A diákon lévő alcímek is legyenek érdekesek.
Címdia után rögtön tartalomjegyzék, amin ha lehet legyen decimális számozás, látszódjék a hármas tagolás és legyen az utolsó előtti dia is feltűntetve, vagyis a konklúzió. (az utolsó előtti diára mást nem is kell írni: Konklúzió)
Jöhet az érdemi rész, amiről beszélned kell, azt elmondod, no para, ha kihagysz valamit, úgysem veszik észre. Ez rád van bízva, ebben segíteni nem tudok.
Fontos a diák számozása. Nem sima sorszám, hanem a követhetőség jegyében az aktuális dia sorszáma/összes dia. (Pl: 14 diád van, és éppen a 3-on állsz. A dia száma: 3/14)
Konklúzió legyen, ami a saját véleményedet tükrözi. Erre a diára mást nem is kell írnod. Itt összefoglalod pár szóban, hogy mit gondolsz az egészről, esetleg hogyan vonatkozik ez rád, vagy hogyan kapcsolódik az adott témához, esetleg egy rendszerhez, stb.
Utolsó diád legyen a készítő(k) neve, esetleg dátum, helyiség.
Soha ne írd ki a diára, hogy köszönöm/köszönjük a figyelmet, ne a dia köszönje meg.
Gyakorlatilag a záró mondatodnak valahogy úgy kellene hangoznia, hogy: Köszönöm a megtisztelő figyelmet, várom a felmerült kérdéseket.
Még egy két apróság: Kezet zsebre tenni nem szokás (kivéve ha baromi laza vagy, és a legfőbb ismerője a témának és még jól is áll). Ha nem tudsz mit kezdeni a kezeddel, fogjál meg egy tollat, és az majd lefoglalja.
Látszódjon az önbizalmad, de ne légy arogáns, vagy túl laza.
Remélem segítettem, hogy elindulj azon az úton, hogy jó prezentáló, jó előadó legyél.
Update:
Gábor kiegészítése: A hadarásról.. Ha idő szűkébe kerülsz, inkább hagyj ki valamit, mondjuk egy felsorolást, de ne a tempót gyorsítsd fel. (ezt azt hiszem egyenesen nekem címezte - Donhu).
A lezárásban utalj vissza a címre, amivel kezdtél, ezáltal keretet adva prezentációnak.
Ne Ő-zz! (ezt is jól megkaptam - Donhu)
Krisz kiegészítése: A non-verbális kommunikációt próbáld el otthon tükör előtt. Látod a mozdulataidat és arra is rájössz, hogy mi az, amin javítani kell, akár a mozgás, akár a szöveg terén.
Utolsó kommentek